Medietræning – få styr på dig selv
Der er en tendens til at fokusere på medietræning af den administrerende direktør og andre topchefer. Det er fint nok – men sandsynligheden for at de bliver interviewet af tv-nyhederne er måske ikke overvældende. Og sker det, skal de alligevel have en ajourført briefing.
Der er derimod mere grund til at arbejde med kommunikationstræning af alle ledere i virksomheden. Tænk på hvor meget den direkte kontakt mellem mennesker handler om kommunikation og tænk på, at i de fleste organisationer er linjekommunikationen den vigtigste; her sender ledelsen en melding via mellemledere til medarbejderne. Og får (måske for sjældent?) respons retur samme vej.
Derfor skal topledelsen og mellemlederne klædes på til at kunne kommunikere: Det kan handle om at de får overskuelig, mundtlig briefing suppleret med skriftligt materiale, de kan bruge ved deres præsentationer, det kan handle om træning i kropssprog, eller det han handle om at registrere medarbejdernes reaktioner og sikre, at de når frem til topledelsen.
Når 2 mennesker mødes er det kommunikation, så det basker. Og i en tid med hurtige ændringer i markedet og i en organisation, er kommunikation nøgleordet. Internt og eksternt.