Sociale medier – et tveægget sværd

Internettet, Facebook, Twitter og YouTube er alle tveæggede sværd!

Enhver utilfreds forbruger kan lave sin egen hadeside eller Facebook-gruppe, hvor en virksomhed eller organisation svines udokumenteret til. Og det værste er, at informationerne kan ligge i uendelighed, så virksomheden mange år efter fortsat kan blive konfronteret med kritikken. Ofte uden at have en chance for at tage til genmæle eller få korrigeret fejl.

Sund fornuft og straffeloven er sat ud af kraft i kombination med at mange føler de har ret til at ytre sig om hvad som helst – og med den lynhurtige adgang til at publicere alverdens påstande kan personer, virksomheder og organisationer blive udsat for lynangreb. Dét stiller i dag helt, helt andre krav til overvågning, reaktion og ikke mindst til organisationen.

Det er den negative side.

Den positive er, at viral markedsføring på nettet kan være en forrygende god ting, når en virksomhed skal brandes. Men som med al anden kommunikation skal det ikke gøres fordi det er oppe i tiden, men kun når budskabet og formen passer til mediet og målgruppen.

Selv om sociale medier åbner en ladeport for brokkere, skal det bestemt heller ikke overses, at hvis virksomheden griber det rigtigt an, så vil den også få en masse troværdige og engagerede ambassadører, som trækker i den anden retning.

Men det betyder også, at når først et budskab er skudt af, så har virksomheden ingen indflydelse på, hvordan det bliver kommenteret og videredistribueret. Også derfor er det nødvendigt at lave hjemmearbejdet – det stiller helt nye krav til virksomheden/organisationen.

SoMe er ikke til at komme uden om – hér kan vi hjælpe med vurdering, strategi, udformning og distribution.